Իրանը պատրաստվում է հակահարված տալ Միացյալ Նահանգներին Մերձավոր Արևելքում՝ հաղորդել է Իսլամական հեղափոխության պահապանների կորպուսի Telegram ալիքը։ Ավելի վաղ հաղորդվել էր, որ «ամերիկացիները սխալ հաշվարկներ են արել», քանի որ Իրանը նախկինում տարհանել էր բոլոր նյութերը երեք միջուկային օբյեկտներից, որոնք հարված էին ստացել ԱՄՆ-ի կողմից։               
 

«Պատերազմն այն լակմուսի թուղթն է, որը ոչ միայն սահմանում կատարվածն է բացահայտում, այլև ներսում սոցիալական կյանքի վատթարագույն շեղումները»

«Պատերազմն այն լակմուսի թուղթն է, որը ոչ միայն սահմանում կատարվածն է բացահայտում, այլև ներսում սոցիալական կյանքի վատթարագույն շեղումները»
27.05.2016 | 08:53

«Իրատեսի» հյուրն է բանաստեղծ, ՀՀ պետական մրցանակի դափնեկիր, բանասիրության դոկտոր, պրոֆեսոր ԱՐՏԵՄ ՀԱՐՈՒԹՅՈՒՆՅԱՆԸ:

«ՇԱՏ ԲԱՐԴ ԽՆԴԻՐ Է ՄԱՐԴ ԱՐԱՐԱԾԻՆ ՄԱՐԴԿԱՅՆԱՑՆԵԼԸ, ԲԱՐՈՒԹՅԱՆ ԲԵՐԵԼԸ»


-Պարոն Հարությունյան, 1994-ին արցախյան պատերազմում հաղթում էր հայկական կողմը, և զինադադար կնքվեց Ադրբեջանի խնդրանքով: Հետագայում որտե՞ղ, ի՞նչ սխալ կատարվեց, որ մենք մինչ օրս չենք կարողանում հասնել այդ հակամարտության հանգուցալուծմանը:
-Չեմ կարծում, թե սխալ թույլ տրվեց, որովհետև դա միայն մեր լուծելիք հարցը չէ: Այստեղ խառնված են Եվրոպան, Ամերիկան, Ռուսաստանը: Դրանք կարևոր զսպիչներ են: Էս ֆոնի վրա մենք համբերատար սպասել ենք, որպեսզի աշխարհը ծանոթանա կոնֆլիկտին, հատկապես Մինսկի խումբը հասկանա իրավիճակը: Բայց մուսուլմանական աշխարհը գնալով ակտիվանում է, և Թուրքիայի մասնակցությունը տեռորիստական խմբերին զինելու, աջակցելու գործին թևավորում է Ադրբեջանին: Բայց ես զարմանում եմ, թե ինչու քառօրյա պատերազմից առաջ չկար արձագանք, չէր ասվում, թե սահմանին զորք, զինտեխնիկա է հավաքվում: Էդ տանկերի տեղաշարժը, ինքնաթիռների թռիչքը հո հեռուստատեսային կադրեր չէի՞ն, որ մարդիկ անարձագանք էին թողնում: Մենք ցավալի բացթողում ունեցանք, որն ուզում ենք հետ բերել հիմա: Բայց մեծ պետությունները մասնակից են այս ամենին, ոչ ոք չգիտի, թե ինչպես կընթանա պրոցեսը: Եվ այդուհանդերձ, ժամանակը մեր օգտին է աշխատում: ՈՒ մի բան պարզ է. հողը, ժողովրդին հո բարբարոսին հետ չե՞ս տա, հո դրա լծի տակ չե՞ս դնի նորից: Չի լինի դա: Եվ Հայաստանը պետք է լրջանա, որպեսզի մինիստրներն ու այլ պաշտոնյաներ երեք-չորս ամիսը մեկ շամպայնի խցանի նման դուրս չթռչեն իրենց զրահապատ կաբինետներից՝ չնկատելով ժողովրդի և սահմանի ծանր վիճակը: Հայաստանը չպետք է ունենա այդպիսի պաշտոնյաներ: Պատերազմն այն լակմուսի թուղթն է, որը ոչ միայն սահմանում կատարվածն է բացահայտում, այլև ներսում սոցիալական կյանքի վատթարագույն շեղումները:
-Ստալինի բռնատիրության տարիների առնչությամբ Սոլժենիցինն ասել է, թե միևնույն օրենքը դահճի ձեռքին դառնում է մտրակ, հումանիստի ձեռքին՝ բլիթ: Մեր երկրում ո՞ւմ ձեռքին է օրենքը:
-Ոչ միայն մեր երկրում, այլև ընդհանրապես օրենքն օր օրի դաժանանում է, ճզմում: Օրենքը նրա համար է, որ մարդուն ձերբակալի, ասի. «Խելո՛ք մնա, պետության վրա մատ չմեկնես, կկտրենք»: Շատ բարդ խնդիր է մարդ արարածին մարդկայնացնելը, բարության բերելը: Ինձ թվում է՝ գենետիկորեն էլ կան մարդիկ, որ ծնվում են՝ արդեն որակներ ստացած չարից. շիզոֆրենիայի, պարանոյայի որակներ. ապացույցը՝ մեր հարևանները: Ֆրանսիացիներն իրենց օրենսգրքի 59-րդ կետով այդ որակներն ունեցողներին՝ հոգեկան հիվանդներին, տեղափոխում են բանտ, ապահովում լավ պայմաններ, իհարկե: Բայց այդ մարդիկ հայտարարում են, որ իրենք հանցագործներ չեն, որ իրենց չպիտի բանտարկեն: Իսկ նրանց բաց թողնելը կլինի վտանգավոր էքսպերիմենտ. կսպանի՞ մեկին, թե՞ ոչ, դա նախապես ոչ ոք չի կարող իմանալ: Մարդ արարածը շատ ծանր երևույթ է, մանավանդ երբ նրա վտանգավոր որակները բիոլոգիական ճանապարհով են գալիս: Եվ բացի այդ՝ նորմալ մարդկանց մոտավորապես հիսուն տոկոսը հակված է այդ տարօրինակություններին, արտառոց հակահասարակական արարքներին, այսինքն՝ անդունդի եզրին է: Բայց ինչպես Ֆրեյդն է ասում ¥ի դեպ, այս դեպքում Ֆրեյդն ինձ դուր է գալիս¤, քաղաքակրթության շնորհիվ հաղթահարվում են այդ որակները: Ըստ Ֆրեյդի՝ մենք ծնվում ենք համարյա մարդասպան, բռնաբարիչ, հանցագործ, բայց եթե ծնվում ենք քաղաքակիրթ հասարակության մեջ, մենք մեր լիբիդոները կարողանում ենք զսպել, սպանել մեր մեջ այդ որակները: Եվ այս հարցում մեծ դեր է խաղում արվեստը, որը տեսիլքի շնորհիվ մեղմում է մարդու մեջ նստած ձգտումները դեպի Տարտարոսը, մահը, ավերմունքը: Ինչ վերաբերում է կոնկրետ մեզ, մեր երկրին, ապա պիտի ասեմ, որ հասարակական և պաշտոնական կյանքի ո՛չ սովոր, ո՛չ պատրաստ, ո՛չ արժանի այնքա՜ն մարդ ներխուժեց վերևներ մեզանում: Մինիստրնե՜ր, պետե՜ր, օլիգարխնե՜ր... Դրը՛խկ-շրը՛խկ, եկան-լցվեցին: Դրանք այնքան շատ լցվեցին մեր կյանք, որ քաոսը փթթում է: Այս վիճակում շատ դժվար է հասկանալ, թե ինչ է կատարվում: Շատ դժվար է հասկանալ՝ ինչն ինչոց է: Օլիգարխների մեծ մասը մարդատյաց է: Նրանք չեն մտածում մանկապարտեզի երեխաների, սահմանում կանգնած զինվորի, սովորական մարդու մասին: Կառուցում են վիթխարի դաչաներ, օֆիսներ, էս, էն, որոնցում բնակելի տարածքները հազարավոր մետրեր են կազմում: Բետոնով ծածկվում է բերրի հողը: Եվ այդ հսկայական շենքերի մեջ երկու-երեք հոգի է ապրում: Ագահությո՛ւն: Բայց պետությունը և ազգը, եթե խելոք են, մեծ գետի են նման. դանդա՜ղ մաքրում են իրենց ափերը կամ ափ են նետում անպետքությունը: Ահագին մարդ արդեն նետվել է ափ՝ իր ծակ գանգով և ագահ կոկորդով: Ամբողջ հարցն այն է, որ պետք է ավելի դեմոկրատական պետություն լինի: Եվ մաքրվի դատական համակարգը, որը...
-Բազմակետե՞ր:
-Բազմակետեր: Եվ այլն, և այլն...


«ՍՈՎԵՏԻ ԺԱՄԱՆԱԿ ԱՆՀՆԱՐ ԷՐ ՊԱՏՌԵԼ ՍՏԱԼԻՆՅԱՆ ԲԵՂ-ՄՈՐՈՒՔԻ ՍՈՍԿԱԼԻ ԵՐԿԱԹԵ ԳԱՄԵՐԸ»


-Ձեր կյանքի ավելի մեծ ժամանակահատվածն ապրել եք խորհրդային հասարակարգում: Այդ շրջանում եք ստացել կրթություն, արել կարիերա, ձևավորել աշխարհայացք: Այդուհանդերձ, Ձեզ ո՞ր ժամանակի կրողն եք համարում. ա՞յն, թե՞ այս՝ հետխորհրդային, անկախական:
-Օ՜, շատ ուխտադրուժ հարց է: Նաև՝ ճիշտ հարց: Գիտե՞ս, գրողի մեջ երկփեղկված սիստեմներ կան: Սովետի ժամանակ անհնար էր պատռել ստալինյան բեղ-մորուքի սոսկալի երկաթե գամերը: Այդ պատճառով ես տրվեցի բնությանը, բացարձակի որոնմանը, մի քիչ միստիկական երևույթներին, Աստծուն: Ստիպված էի, որովհետև այդ երևույթները քաղաքականությունից բավական հեռու են: Մի գիրք ունեմ՝ «Տեսադաշտ», որ գրված է այդ թեմաներով: Այնտեղ կար ուժեղ պատկերավորում, մարդու որոնումը եթերային և հպանցիկ երևույթների մեջ: Այս ամենը անհրաժեշտ էր անել, որ հանկարծ չընկնեի «գլավլիտի» ձեռքը: Բայց գրվում էին արդեն այլ տեսակի որոշ գործեր: Իսկ ազատությունը, որ սկսվեց 1992-ից, լրիվ փոխեց տեսադաշտս: Եկավ ինտենսիվ-գրոտեսկային թեմաների շրջանը. օ՜հ, ի՜նչ ժամանակներ էին դրանք: Ե՛վ սոսկալի, և՛ հրաշալի՝ պոեզիայի համար:

«ԱՄԵՆԱԴԺՎԱՐ ԲԱՆՆ Է ԲՌՆԵԼ ԷՊՈԽԱՅԻ ԶԱՐԿԵՐԱԿԸ, ՈՐՈՎՀԵՏԵՎ ՕԴ Է»


-«Նամակ Նոյին» գրքի «Զգուշացում» բանաստեղծության մեջ զգուշացնում եք.
«Չընկնե՛լ, սո՛թ չտալ
առանց այն էլ լպրծուն իրականի դեմքի վրա»:
Մենք պատմության ընթացքում հաճախ ենք ընկել ու «սոթ տվել» «լպրծուն իրականի դեմքի վրա»: Ներկայում էլ զերծ չենք այդ վտանգից: Սա մեր անզգուշության պատճառո՞վ է, թե՞ ի վերուստ նախասահմանված ճակատագրի բերումով:
-«Ի վերուստը» կփոխարինեի «իմպերիալ պետությունների դրդմամբ» արտահայտությամբ: Օսմանյան Թուրքիան իմպերիալ պետություն էր և դրդեց մեզ սայթաքելու: Ռուսաստանը իմպերիա էր վիթխարի, և ստալինիզմը ստիպեց մեզ սայթաքել: Հազարավոր հայեր ընկան Սիբիր:
-Եվ հերթական անգամ սպանվեց հայ միտքը:
-Այո, ստալինիզմի զոհերը գլխավորապես մտածող մարդիկ էին, այդ թվում՝ Մահարին, որ աքսորվեց Սիբիր: Ակսել Բակունցն այստեղ գնդակահարվեց: Չարենցը «շտապեց», բանտում խեղվեց և սպանվեց: Անհնար է, որ լուրջ գրողը չբախվի հասարակական դժնի զնդաններին: Ինձ թվում է՝ գրողը նաև պետք է խելոք լինի: Բացահայտ բռնակալության պայմաններում բռունցքով չխփի բզին: Չնայած դա էլ դավաճանություն է: Մանդելշտամը գրեց Ստալինի մասին բանաստեղծություն, որում ասում էր, թե նա՝ այդ օսը (Մանդելշտամը Ստալինին օս էր համարում), գնդակահարությունն ուղիղ ճակատին է տալիս մարդու, որ անհնար է խոսել մի գաղտնի բան, որովհետև տասը մետրի վրա լսում են ամեն ինչ տարբեր տեսակի լրտեսներն ու ԿԳԲ-ի ականջմտուկները: Այս բանաստեղծության պատճառով պետական ապարատը դանդա՜ղ մոտեցավ և սպանեց նրան դաժանաբար: Մանդելշտամը բանաստեղծությունը կարդացել էր Պաստեռնակի համար, Պաստեռնակը սոսկահար էր եղել, ոտքերը թուլացել էին: Մի կողմ էր քաշել և ասել, որ ոչ մեկին չասի, թե իր համար կարդացել է այդ բանաստեղծությունը, հորդորել էր ոչնչացնել այն: Բայց Մանդելշտամն արդեն հինգ-վեց հոգու համար կարդացել էր, որոնց մեջ կային ՆԳԺԿ-ի գործակալներ՝ գրողներ: Իսկույն տեղ են հասցնում լուրը՝ հույս ունենալով, որ Մանդելշտամին ձերբակալելուց հետո իրենց առաջ կտանեն կամ օրապահիկը կշատացնեն: Իսկույն գործ են կազմում Մանդելշտամի դեմ, քշում Վորոնեժ: Այնտեղ էլ գրեց նա իր հրաշալի վորոնեժյան շարքը: Մանդելշտամի պոեզիայի բարձրագույն արժեքն այդ տասը-տասնհինգ բանաստեղծություններն են՝ գրված սովետի, բռնության թեմաներով: Այսինքն՝ նա բռնել է էպոխայի զարկերակը: Դա ամենադժվար բանն է՝ բռնել էպոխայի զարկերակը: Որովհետև օդ է: Գրողների մեծ մասը չի տեսնում: Այդ օդը՝ քաղաքական, իմպերիալ, լեզվի մեջ մտած, մեկ միլիարդ մարդուց երկու-երեքն են տեսնում: Մանդելշտամն այդ եզակիներից էր: Գրել է նաև Ղարաբաղի մասին.
Եվ Լեռնային Ղարաբաղում,
Գիշատչային Շուշիում,
Վերապրեցի ես սարսափներ,
Որ ներհակ են մեր հոգուն...
...Քառասուն հազար մեռած պատուհան
Պտտվում էր չորսբոլորը,
Եվ աշխատանքի
անհոգի բոժոժը
Թաղված էր
բարձունքում:
Ինքս եմ թարգմանել:

«ՊՈԵԶԻԱՆ ՉԻ ԿԱՐՈՂ ՄԻԱՅՆ ԲԱՌԱՅԻՆ, ԲԱՅԱԿԱՆ ՀՈՍՔ ԼԻՆԵԼ»


-Մի հարցազրույցում ասել եք. «Բանաստեղծություններում արտաքին աշխարհի, իրերի ներկայությունը պարտադիր է»: Իսկ ի՞նչ դեր է վերապահված այդ դեպքում ներաշխարհին, հույզերին:
-Այդ իրերը լավ ստեղծագործողի, մեծ ստեղծագործողի ¥հուսով եմ՝ ես դրանց թվում եմ¤ մոտ դառնում են հույզերի և ներաշխարհի համար ցեմենտող երևույթ: Առարկայական աշխարհը դառնում է ավելի մեծ հույզ, քան մարդու մեջ նստած մտքի հոսքերն են: Ինքը՝ առարկան, պիտի լայն դիտարկենք. բնության եղանակները, մարդկային հարաբերությունները, պետական ժամանակները, սոցիալական ժամանակներն ինքնին առարկաներ են նաև, դրանք պետք է երևան, պետք է առարկայանան պոեզիայում: Պոեզիան չի կարող միայն բառային, բայական հոսք լինել: Պոեզիան, արձակը ¥արձակը՝ ավելի շատ¤ ուզում են առարկայական աշխարհի ներկայությունը: Բայց այն հարաբերությամբ, ինչի մասին նշեցի վերևում, առարկան ինքը հույզն է:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1631

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ